Dieselverbod in Duitsland
Dieselauto's leveren een grote bijdrage aan de luchtvervuiling en daarom overwegen veel Duitse steden strengere beperkingen met betrekking tot de toegang. De zogenaamde blauwe zone, waar alleen dieselvoertuigen mogen komen die aan de Euro 6-emissienorm voldoen, zijn als eerste gepland voor Hamburg en Stuttgart. Andere steden, waaronder Berlijn, Keulen, Essen en München bespreken de invoering ervan in combinatie met een dieselverbod in de nabije toekomst.
U bent nu al verplicht om een groene sticker op de voorruit van uw voertuig te plakken als u een bezoek brengt aan het overgrote merendeel van de steden in Duitsland, of u nu een dieselauto of een benzineauto bezit.
Dieselauto's die aan de Euro 6-norm hoeven nog niet aan verplichtingen te voldoen
De meeste beperkingen zouden niet van toepassing moeten zijn op dieselauto's die voldoen aan de Euro 6-emissienorm die in september 2014 van kracht is geworden. Ter vergelijking: ongeveer 2,7 miljoen personenauto's van de in totaal 15 miljoen personenauto's met een dieselmotor in Duitsland voldoen aan deze verplichting.
De situatie is echter ingewikkelder en zelfs eigenaars met de Euro 6-standaard hebben geen volledige zekerheid. Volgens onderzoeken produceren nieuwere auto's met de Euro 6 vaak meer stikstofdioxide dan Euro 4- en Euro 5-auto's, wat tot meer discussies en beperkingen kan leiden.
Dieselverbod in Hamburg
Het is waarschijnlijk dat alleen dieselvoertuigen met het blauwe milieuvignet, en die aan de Euro 6-norm voldoen, toegang krijgen tot de Max-Bauer-Straße en de Stresemannstraße in het centrum van Hamburg. In het geval van de Stresemannstraße geldt de beperking alleen voor vrachtwagens, voorlopig hebben personenauto's die onder de Euro 5-klasse vallen nog toegang.
Dieselverbod in Stuttgart
Stuttgart wil de voorwaarden voor toegang van dieselauto's aanzienlijk verscherpen. Hun exacte bewoording is echter nog niet bekend, we zullen u op de hoogte houden van de wijzigingen.
De blauwe zone in Stuttgart zal waarschijnlijk het grootste gedeelte van de stad moeten beslaan. In de beginfase, per 01-01-2019, werd een inreisverbod ingevoerd voor dieselvoertuigen die niet aan de Euro 5-norm voldoen. Waarschijnlijk zijn er de komende jaren nog verdere wijzigingen.
Groen vignet een vereiste voor toegang tot de meeste steden
Het is nu al zo dat alleen voertuigen met het groene milieuvignet, de Umweltplakette, toegang tot Berlijn, Frankfurt, München en andere Duitse steden hebben. Deze eis geldt zowel voor auto's die in Duitsland als in het buitenland geregistreerd zijn. Overtredingen worden bestraft met hoge boetes van tot wel 80 euro.